Banner Banner

Vragen, opmerkingen en antwoorden omgeving Boeierstraat

Hieronder leest u de meestgestelde vragen, opmerkingen en antwoorden over de sloop en nieuwbouw in de omgeving Boeierstraat.

 

Algemeen

Wanneer worden de woningen in de omgeving Boeierstraat gesloopt? 

De sloop start naar verwachting in het tweede kwartaal van 2025.

Hoeveel meter komt de hoge toren van Triton af? 

In het plan is de afstand tot Triton 90 meter hemelsbreed.

Ik maak me zorgen om de privacy en de inkijk vanuit de hoge toren

Er is voldoende afstand tussen de toren en bestaande bebouwing. De afstand tussen Triton en de woontoren is met 90 meter heel groot. De afstand blijft hetzelfde als in de huidige situatie. En we plaatsen de toren zo dat hij niet op dezelfde lijn ligt als de hoge toren van Triton. De afstand tussen de achtertuinen van de Henri Dunantstraat en de woontoren is ruim 80 meter. Daarnaast komt achter de huizen aan de Henri Dunantstraat een rij eengezinswoningen, verdeeld over twee blokken. Daardoor hebben bewoners van de Henri Dunantstraat minder zicht op de woongebouwen vanuit de tuin.  

Kunnen de hoogteaccenten van de appartement die aan de zijde van de nieuw te bouwen eengezinswoningen verplaatst worden naar andere delen van het gebouw? 

We kiezen ervoor om één hoogteaccent te maken en om de hoogte van de rest van het bouwblok lager te houden. Door het hoogteaccent op de hoek te plaatsen, aan de kant van de Churchilllaan, hebben zo min mogelijk mensen er last van.

Plaats anders bij het plan met koopappartementen ook een hoge toren. Dan is het mooi in balans. 

In het plan komt een mix van woningen. Dit hebben gemeente en Intermaris samen bepaald. In het gebied tussen de Boeierstraat en de Pluutstraat bouwt Intermaris sociale huurwoningen met twee en drie kamers. En middenhuurwoningen met drie kamers. Achter de bestaande woningen aan de Henri Dunantstraat komen 19 eengezinswoningen. Dit zijn koopwoningen. Aan de andere kant, tussen de Schokkerstraat en Boeierstraat, komen koopappartementen. Het aantal woningen per blok ligt vast en het is niet nodig om een hoogteaccent toe te voegen aan het oostelijk deel om daar meer woningen te maken. Daarnaast past een hoogteaccent in dat blok minder goed. Dit komt namelijk erg dicht op de Boeierflat. Dit kan op de grond beklemmend aanvoelen.

Bij de nieuw te bouwen eengezinswoningen wil ik geen dakterras of balkon aan de zijde uitkijkt op de achtertuin.

De nieuw te bouwen eengezinswoningen hebben een privé achtertuin aan de achterzijde. Aan de voorzijde hebben ze een voortuin / terras, welke ook gebruikt zal worden voor parkeren op eigen terrein. Er is in deze stroken dus geen sprake van balkons of dakterrassen grenzend aan de achtertuinen.
Tegenover de nieuwe eengezinswoningen (ten noorden), aan de andere zijde van deze straat, komen wel appartementen. Deze appartementen zullen een eigen buitenruimte krijgen in de vorm van een balkon aan de buitenzijde van het blok. De galerij zit aan de binnenzijde. De afstand van de gevel tot de achterzijde van de bestaande eengezinswoningen is 47,5 meter en hiertussen bevinden zich dus nog de nieuwe woningen die met schutting aan hun achtertuin grenzen. 

Wat gaan de koopappartementen kosten? 

Dat is op dit moment nog niet bekend.

Kan een deel van de eensgezinswoningen achter de woningen aan de Henri Dunantstraat ook sociale huur worden? 

Nee, dit worden koopwoningen. In Wheermolen-Oost is het aanbod sociale huurwoningen hoger ten opzichte van de rest van Purmerend. In het plan van omgeving Boeierstraat komt een mix van woningen. Voor verschillende doelgroepen. Sociale huur, middenhuur én koopwoningen. En dat is ook nodig voor de haalbaarheid van het plan.  

Ik maak me zorgen om de aanpak van de bouw. Ik ben bang voor schade aan mijn eigen huis en heb slechte ervaringen met eerdere heiwerkzaamheden.

De aannemer is verantwoordelijk voor het voorkomen van schade. Als er toch schade is, dan is de aannemer daarvoor verzekerd. Omwonenden moeten wel zelf schade melden bij de aannemer. Je moet dan ook kunnen aantonen dat de schade er eerder nog niet was. Daarom kunnen omwonenden vooraf aan de werkzaamheden een nul-meting te laten doen van hun woning. Een bureau komt dan kijken of er al scheuren in de muren zitten of andere schade is aan het huis. Daar maken ze een rapport van. Hiermee kan aangetoond worden dat eventuele nieuwe schade veroorzaakt is door de werkzaamheden. Het heiwerk wordt trillingsarm uitgevoerd. We plaatsen trillingsmeters in de buurt op het moment dat er werkzaamheden zijn. Zo houden we goed in de gaten of er niet te veel trillingen komen.  

Blijft de HOED bestaan? 

Ja, die blijft bestaan. Er is een vergunning aangevraagd en verleend voor de bouw van 6 appartementen bovenop het bestaande gebouw. En in de nieuwbouw van de Boeierstraat komen waarschijnlijk ook maatschappelijke voorzieningen.

De te slopen woningen worden nu tijdelijk beheerd door Gapph. Kunnen deze bewoners voorrang krijgen op een huurhuis in het nieuwe plan? 

De woningen komen op Woonmatch Waterland te staan. Dit is meestal op basis van inschrijftijd, maar soms ook op basis van motivatie. Wanneer dat is is nog niet bekend. Bewoners van Gapph krijgen geen voorrang op andere woningzoekenden.


Veiligheid en parkeren

Ik maak me zorgen om de parkeerdrukte. Het is nu al een drukke buurt.

In 2023 hebben wij een parkeeronderzoek in deze wijk laten uitvoeren. Hieruit blijkt dat er overdag en in de avond voldoende ruimte in de Boeierstraat en omgeving is om te parkeren. In de nacht toont de oostelijk gelegen Boeierstraat iets meer drukte, maar er is op acceptabele loopafstand voldoende parkeerruimte te vinden. In de nieuwe situatie komen er voldoende parkeerplaatsen. Het aantal parkeerplaatsen in het nieuwe plan voldoet aan de parkeernorm van de gemeente. Ook verbeteren we de verkeerveiligheid in het gebied door het verkeeranders te laten rijden. 

Ik wil graag meer parkeerplaatsen rondom de Boeierflat. Zeker aan de straat.

In de nieuwe situatie komen er voldoende parkeerplaatsen. Het aantal parkeerplaatsen in het nieuwe plan voldoet aan de parkeernorm van de gemeente.

Hoeveel parkeerplaatsen zijn er nu en hoeveel komen er waar precies bij?

In de bestaande situatie zijn in totaal 245 parkeerplaatsen aanwezig. Dit is het totaal van de straten Boeierstraat, Pluutstraat en Schokkerstraat.

De kruising Churchilllaan - Henri Dunantstraat is nu al druk. Er is vaak file. Ik maak me zorgen om hoe dat straks is als er nog meer woningen bij komen.

Het aantal extra woningen in de omgeving Boeierstraat zorgt inderdaad voor meer verkeer. De Henri Dunantstraat en Churchilllaan kunnen dit prima aan. Tijdens de spitsuren neemt de drukte op het kruispunt wel iets toe. Uw reistijd kan iets langer duren.

De oversteekbaarheid van Triton naar de Boeierstraat is niet optimaal.

Vanaf het Triton kunt u op het kruispunt veilig oversteken. Hier zijn twee oversteek locaties. U kunt in twee fasen oversteken. U kunt uw weg vervolgen over een vrijliggend voetpad dat in verbinding staat met de Boeierstraat.

Let ook op 'dubbel' gebruik vna de parkeerplaasten door reizigers van de NS. Deze auto's staan er vaak tot een uur of 6, terwijl bewoners in de buurt al thuis zijn gekomen

Hier houden we rekening mee.


Openbare ruimte en groen

Blijft het groen in de wijk behouden? 

Het groen in de wijk blijft zoveel mogelijk behouden. Hierbij kijken we naar de kwaliteit van het huidige groen en naar de levensverwachting. Toch verdwijnen een aantal bomen en groenplekken. Hiervoor maken we nieuwe groenplekken. Waar mogelijk planten we nieuwe bomen. Het grasveld tussen de Pluut- en Schokkerstraat blijft voor een groot deel bestaan. Dit willen we later samen met bewoners inrichten.

Als de woningen straks gesloopt worden, wat doen jullie dan met planten, struiken en bomen in de tuinen? Zonde om weg te gooien. Kunnen deze niet herplaatst worden in het park? 

We willen kijken of we het concept ‘struikroven’ kunnen inzetten. Het groen krijgt dan een tweede leven in tuinen van omwonenden, op plekken in de openbare ruimte of in een Roverstuin. Op dit moment is nog niet duidelijk of we planten kunnen herplaatsen in het park. Voor het park moeten we nog een inrichtingsplan opstellen. 

Het uitzicht van groene bomen en blauwe lucht verdwijnt voor een groot deel, gezien vanuit de achtertuin. Er verdwijnt voor mijn gevoel meer groen dan er terugkomt.

Het grasveld tussen de Pluut- en Schokkerstraat blijft voor een groot deel bestaan. Dit willen we later samen met bewoners inrichten. Waar mogelijk behouden we de bestaande bomen. De nieuwe bebouwing direct achter de Henri Dunantstraat wordt niet veel hoger dan de huidige woningen, alleen staan ze in een andere richting. Ze staan met een achtertuin gericht naar de Henri Dunantstraat. Wij kunnen als gemeente de invulling van achtertuinen niet afdwingen.

Achter de koopwoningen van de Henri Dunantstraat loopt een steeg. Deze is slecht onderhouden en krap wat breedte betreft. Wordt deze steeg meegenomen in de nieuwbouwplannen? 

In de huidige situatie is de steeg in gebruik en beheer bij Intermaris. In de nieuwe situatie grenzen er alleen koopwoningen aan de steeg. 
En geldt dan een andere eigendoms- en beheerssituatie gelden. Dit nemen we mee in de plannen. Eigenaren van de huidige en nieuwe koopwoningen krijgen daarover later bericht. 

Hoe breed wordt het pad wat ligt tussen de nieuwe achtertuinen en de bestaande achtertuinen? 

We gaan uit van de huidige kavelgrenzen. De steeg blijft daarmee dezelfde breedte.

De bosschages rondom de Boeierflat zijn te hoog. Dit is onveilig.

Inmiddels zijn alle bosschages rondom de Boeierflat gesnoeid en flink lager gezet. Jaarlijks wordt er in de winterperiode gesnoeid. In de zomermaanden snoeit de gemeente ook overhangend groen.

Houden jullie wel rekening met een duurzame toekomst? Denk aan zonnepanelen en laadpalen. 

Duurzaam bouwen
De nieuwe gebouwen worden zoveel mogelijk gemaakt van duurzame materialen, zoals hout. Sommige krijgen een groene gevel. Op de platte daken komen zonnepanelen en groen. Aan de gevel komen nestkasten voor vogels en vleermuizen.

Nieuw rioolsysteem
Hemelwater en vuil water worden straks gescheiden opgevangen. Regenwater komt in de sloot terecht. Alleen het vuile water hoeft gezuiverd te worden. Dat bespaart veel energie.

Groene wijk
We richten de straten zo groen mogelijk in. Hierbij houden we rekening met de natuur, de klimaatverandering, en de wensen van de bewoners. Zo komt er wateropvang, diervriendelijke oevers, planten die goed zijn voor vogels insecten, maar ook plekken om elkaar te ontmoeten en om te bewegen.

Laadpalen
Voor laadpalen wordt ruimte op straat gereserveerd. En we kijken naar centrale plekken in de wijk om de auto’s op te laden, misschien dus niet voor de deur, maar wel in de buurt.

Naar mate de aanschaf van elektrische voertuigen zal toenemen zal het gebruik van de reeds aanwezige laadpalen ook gaan toenemen. Bij een aanvraag voor een laad voorziening wordt de kans op het plaatsen van extra laadpalen hiermee steeds groter. Wij houden hier nu al rekening mee.
 

Inspraak

Ik heb een voorkeur voor de variant met de hoogste toren aan de kant van Triton / Ik heb een voorkeur voor de variant met de hoogste toren aan de kant van het grasveld

Wij houden rekening met de wensen uit de omgeving. De keuze voor de variant wordt in overleg tussen gemeente, Intermaris en de stedenbouwkundige bepaald. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om het plan met de toren langs de Churchilllaan verder uit te werken. De belangrijkste reden hiervoor is dat de eigenaar van de huisartsenpraktijk (HOED) woningen gaat bouwen boven de praktijk. Als de toren bij de Pluutstraat komt, dan staat deze te dicht op de HOED en de nieuwe appartementen. De woontoren van Triton staat op relatief grote afstand van de nieuwe toren (90 meter). Er staan forse bomen tussen beide woontorens. Ook staan de torens niet in één lijn. We verwachten dat het effect op uitzicht en privacy meevalt. Ook de schaduwwerking valt mee. En uit windonderzoek kwam naar voren dat een woontoren aan de kant van de Churchilllaan niet zorgt voor windhinder en al helemaal niet voor windgevaar.