Banner Banner

Algemeen

Waarom gaan we de lage flats slopen?
We willen meer woningen toevoegen, van een goede kwaliteit en geschikt voor diverse doelgroepen. Daarnaast willen we meer twee- en driekamerwoningen in de wijk.

 

Waarom komen er twee- en driekamerwoningen?
In de wijk zijn voldoende vier- en vijfkamerwoningen. De voorkeur gaat uit naar driekamerwoningen. Door ook tweekamerwoningen te maken in de nieuwe gebouwen voegen we meer woningen toe. Deze zijn geschikt voor diverse doelgroepen, zoals starters en senioren. Zo ontstaat er een mix van bewoners in de wijk.

 

Waarom komen er heel andere gebouwen terug?
We maken minder lange gebouwen met variatie in hoogte en afwisselende vormen, zodat het minder massaal en saai is. Ook zorgen we voor woningen en andere functies op de begane grond. Aan alle kanten van de nieuwe gebouwen komen ramen, deuren en balkons. Zo is er zicht op de omgeving en andersom. 
We volgen hierbij het door de gemeenteraad vastgestelde Beeldkwaliteitsplan (januari 2023). Daarin staat omschreven hoe de gebouwen en de openbare ruimte in Wheermolen-Oost eruit moet komen te zien. 400 wijkbewoners gaven input over welke typen gebouwen en materialen ze wel en niet vinden passen. In Wheermolen-Oost staan nu hoge flats naast lage eengezinswoningen. De nieuwbouw krijgt een tussenhoogte van vier tot zes lagen. De gebouwen die we gaan slopen hebben vier lagen.

 

We volgen de uitkomsten van de Enquête bewonersvoorkeuren
In maart 2022 is een enquête onder de bewoners gehouden. Daaruit kwam naar voren dat zowel groen in de buurt als voldoende parkeerplekken belangrijk zijn voor bewoners.


Nieuwe gebouwen

Met het nieuwe ontwerp zetten wij gebouwen met een sterke identiteit neer. De gebouwen krijgen maximaal zes bouwlagen en de blokken maximaal 36 woningen. Het ontwerp stimuleert tot ontmoeten, sterke wijken, sociale cohesie en gezelligheid. Daarnaast komen er in de openbare ruimte groen, wandelpaden en toegankelijke zichtbare entrees. We vergroten de sociale veiligheid in de buurt, door op de begane grond woningen te maken.

 

  • Na participatie met de buurt is geschoven met de nieuwe gebouwen 
    De nieuwe gebouwen aan de Henri Dunantstraat zijn 8 meter opgeschoven richting de Wheredijk. Zo kunnen we balkons maken op de kopse kant en kijken bewoners niet richting tuinen van omwonenden. Ook komen de vier balkons aan de kant van de Roggebotstraat, dan ter hoogte van een strook openbaar groen en niet naast de tuinen van omwonenden.
  • We keken nog eens nauwkeurig hoe we de nieuwbouw zoveel mogelijk op kunnen schuiven richting Henri Dunantstraat. Daarbij is rekening gehouden met de noodzakelijke breedte van rijbaan, parkeervakken en de trottoirs. Resultaat is dat de nieuwbouw nog 70 centimeter opschuift, en nu niet 7 meter, maar 6,30 meter dichter bij de huizen aan de Roggebotstraat komt. Dit is acceptabel in een stedelijk gebied.

 

Waarom bouwen we niet op precies dezelfde plek terug?
We willen iets doen tegen de woningnood. Met dit plan voegen we verschillende huurwoningen toe van goede kwaliteit, in aantrekkelijke gebouwen met groen eromheen. Dat betekent dat de nieuwbouw wat meer ruimte inneemt. Daarnaast bleek uit de enquête dat bewoners zowel voldoende parkeerplaatsen als voldoende groen in de directe woonomgeving belangrijk vinden. Daarom vervangen we een deel van de Gouwzeestraat naast de flat door openbaar groen. Aan de Henri Dunantstraat komen dan aan beide zijden haaks parkeerplaatsen in plaats van langsparkeren zoals nu. Daarmee kunnen we zorgen voor genoeg parkeerplaatsen voor de bestaande en de nieuwe woningen. En daardoor schuiven de nieuwe woongebouwen aan de Henri Dunantstraat op richting Roggebotstraat.

Het hoge gedeelte aan de kant van de Roggebotstraat komt 7 meter (is nu 6.30 meter) dichter bij de achtertuinen. Waarom is dat nooit verteld?
We hebben geprobeerd alle omwonenden steeds te vertellen welke stappen we hebben gezet om tot een bouwenvelop te komen en ze daarover te laten meepraten. In de bouwenvelop staat de plek, de hoogte en de breedte van de nieuwe gebouwen omschreven. Ook is een doorsnede tekening gepresenteerd waarin te zien is dat de nieuwbouw opschuift richting de Roggebotstraat. Alleen stond daar niet duidelijk op hoeveel meter dit opschuift. Achteraf zien we in, dat we de precieze maatvoering ten opzichte van de bestaande situatie niet duidelijk genoeg op de kaart zette. Daar hebben we van geleerd.

 

Omwonenden hebben zorgen over meer schaduw
Zonnestudies laten zien dat direct omwonenden in de zomermaanden geen extra schaduw krijgen in hun woningen. In de wintermaanden als de zon laag staat neemt de schaduwwerking in de tuinen beperkt toe. De woningen krijgen ook dan geen extra schaduw. In een aantal tuinen komt juist meer zon door de opening tussen de twee nieuwe gebouwen, waar nu het bestaande gebouw schaduw geeft.

 

Omwonenden hebben zorgen over privacy
We houden in het ontwerp zoveel mogelijk rekening met de privacy van omwonenden. Dat doen we door de balkons waar mogelijk zo te plaatsen dat ze niet direct zicht hebben op de achtertuinen. Dat lukt in dit ontwerp bij vrijwel alle balkons. Ook krijgen de balkons voor een deel dichte balustrades. Bewoners die op het balkon zitten kunnen niet door glas of spijlen omlaag kijken. 

 
 

Veiligheid en parkeren

Omwonenden hebben zorgen over het aantal parkeerplaatsen: meer woningen dus meer parkeerplaatsen en er is nu al een tekort
In 2019 en 2023 deden we parkeeronderzoeken. We keken hoeveel auto’s geparkeerd stonden en hoeveel plekken 
er beschikbaar zijn in heel Wheermolen-Oost. Zo keken we hoeveel parkeerplaatsen erbij moeten komen in verband 
met de nieuwbouw waar we 39 woningen toevoegen. Daarnaast keken we of bij de bestaande woningen
parkeerplaatsen toegevoegd kunnen worden. Dat is gedaan in de plannen voor het herinrichten van de bestaande 
woonstraten bij het vervangen van de riolering.

Wij houden ons bij de bouw van nieuwe woningen aan de door de raad vastgestelde parkeernormen per woning. 
In het plan zijn in de omgeving van de nieuwbouw genoeg parkeerplaatsen gemaakt om te voldoen aan de vastgestelde norm voor het parkeren van zowel de bewoners als hun bezoekers. Een groot deel van deze parkeerplaatsen komt aan de Henri Dunantstraat, de Gouwzeestraat en nog een beperkt aantal aan de Dr. Albert Schweitzerlaan. Voor bestaande woningen geldt de parkeernorm niet.

 

Waarom komt er geen parkeergarage onder de nieuwe gebouwen?
Dit is erg duur en voor de doelgroep die hier komt wonen is dat niet betaalbaar.

 

Er wordt in de buurt te hard gereden
De Vrouwenzandstraat is en blijft een 30 km zone en wordt straks een fietsstraat. Bestuurders moeten zich in een fietsstraat aanpassen aan de fietsers. Hierdoor wordt er vaak langzamer gereden. Het deel van de Gouwzeestraat naast de Henri Dunantflat wordt opgeheven en vervangen door een groenstrook. Autoverkeer kan vanaf de Gouwzeestraat naar de Henri Dunantstraat rijden (en andersom) via een nieuwe doorsteek bij D’ Groene Citer. Zowel de Gouwzeestraat als de Henri Dunantstraat zijn en blijven 30 km straten. Ook de nieuwe doorsteek wordt 30 km gebied. We maken verkeersdrempels en de straten ook iets smaller dan ze nu zijn, zodat deze niet uitnodigen tot hard rijden.

De doorsteek van de Gouwzeestraat naar de Henri Dunantstraat is er gekomen na een handtekeningenactie van bewoners. Zij denken dat de Vrouwenzandstraat te druk wordt als we de Gouwzeestraat afsluiten en dat het risico te groot is bij calamiteiten. Daar is naar geluisterd. We paste het plan aan.

 

Kunnen hulpdiensten de straten in de buurt nog wel snel genoeg bereiken?
Ja, net zoals nu. Er blijven twee toegangen tot de buurt in de vorm van 30 kilometer straten. Dat is nu ook het geval. Het ontwerp van de nieuwe verbinding is in juni 2023 besproken in het veiligheidsteam met de hulpdiensten en zij zijn akkoord met het ontwerp. Belangrijk is wel dat er een parkeerverbod komt op de nieuwe verbindingsweg en die komt er.


Openbare ruimte en groen

Bewoners willen meer speelgelegenheden en behoud van groen
We vragen bewoners mee te denken over de invulling van de groenstroken rond de nieuwe gebouwen en het groen rond D’ Groene Citer.

 

Waarom vervangen we een deel van de Gouwzeestraat door een groenstrook? Gaat dit niet ten koste van parkeerplaatsen?
De huidige bewoners van de flat aan de Henri Dunantstraat kijken nu aan beide kanten uit op een straat en parkeerplaatsen. Door van twee straten één straat te maken besparen we op verharding en kunnen we meer groen toevoegen in de directe woonomgeving. De nieuwe bewoners kijken straks aan een kant uit op de groenstrook en aan de andere kant op een straat met parkeerplaatsen. De parkeerplaatsen komen allemaal terug aan de kant van de nieuwbouw in de Henri Dunantstraat. En we maken er ook nog extra parkeerplaatsen bij omdat we woningen toevoegen. Ons plan gaat dus niet ten koste van parkeerplaatsen.

 


Inspraak en bezwaar

Bewoners die meedachten over het plan vragen zich af waarom er niets met hun ideeën wordt gedaan. Ze hebben toch inspraak?
We zitten nu nog in de ontwerpfase. We vragen bewoners om met ons mee te denken, zorgen te uiten en ideeën aan te dragen. Daarin wegen we de belangen van de omwonenden, de bewoners in de buurt, maar ook van de nieuwe bewoners van de flat tegen elkaar af. Waar dat kan, passen we de ontwerpen aan en uiteindelijk maken we een keuze. Daarna start de formele inspraak en bezwaarprocedure.

We nemen niet alle voorstellen van bewoners over, maar er is zeker een aantal voorstellen waar we iets mee gedaan hebben:

  • De doorsteek voor auto’s tussen Gouwezeestraat en Henri Dunantstraat was een voorstel van omwonenden als alternatief voor een doodlopende Gouwzeestraat.
  • Locatie van sommige gebouwen wat opschuiven om maximaal rekening te houden met privacy en plek van balkons is gevolg van reacties omwonenden.
  • Het maken van voldoende parkeerplaatsen bij de nieuwbouw maar ook meer groen is reactie op de uitkomst van de enquête onder bewoners.
  • Geen extra woningen in plint van D’ Groene Citer maar hier ruimte behouden voor parkeren en groen is gevolg van reacties omwonenden over behoefte aan meer parkeren en meer groen.