Banner Banner

Antwoorden op de gestelde vragen - herinrichting deelgebied 2

 

Kan er haaks parkeren of schuin parkeren komen in de Dr. Albert Schweitzerlaan? Hier is al eerder (in 2016) om gevraagd.
De meeste bestaande bomen blijven staan in de Dr. Albert Schweitzerlaan aan de kant van de Roggebotstraat. Onder de kronen van deze bomen kunnen we geen verharding aanbrengen. Hierdoor kan er niet haaks geparkeerd worden. Hier is niet voldoende ruimte voor. Schuin parkeren zorgt bij tweerichtingsverkeer voor onveilige verkeerssituaties en gebruiksonvriendelijkheid. Bij het achteruit uitparkeren is er minder zicht op achterop komend verkeer. Daarbij is het inparkeren veel lastiger vanuit beide richtingen.

 

Blijven de bomen op de hoek Henri Dunant/ Dr. Albert Schweitzerlaan aan de zijkant van de lage flat staan?
De meeste bomen zijn omgewaaid door de storm Poly. De overige bomen moeten ook gekapt worden doordat deze nu niet meer beschermd worden door de andere bomen. Het pleintje voor de lage flat Henri Dunant valt buiten dit plan. Dit valt binnen het plan voor het nieuwe appartementengebouw. De nieuwe inrichting van dit plein nemen we mee in dat plan.

 

Komen er meer speelmogelijkheden in de buurt van de lage flat Gouwzeestraat? Bijvoorbeeld tussen de nieuwe flats?
Deze wens is doorgegeven aan de ontwerpers van de openbare ruimte rond de nieuwe lage flats.

 

Kunnen de hofjes Roggebotstraat/Dr. Albert Schweitzerlaan groen blijven? Graag geen sport en spel hier.
Er komt geen extra sport en spel op de hofjes Roggebotstraat/ Dr. Albert Schweitzerlaan. De vier hofjes blijven groen. De exacte invulling van de hofjes (beplanting e.d.) hebben we bepaald samen met de omwonenden.

 

Kunnen de grasvelden voorzien worden van hondwerende beplanting?
De exacte invulling van de grasveldjes (beplanting e.d.) Roggebotstraat/ Dr. Albert Schweitzerlaan is bepaald nadat we de inbreng van de omwonenden hebben gehoord. We hebben bij verschillende hofjes extra beplanting aangebracht om honden te weren.

 

Hoe wordt de waterberging uitgevoerd? 
We slaan regenwater op in de fundering van de weg. De stenen fundering heeft holle ruimtes waar het water in wordt vastgehouden voordat het vertraagd de grond in zakt. Daarnaast maken we waar er voldoende ruimte is wadi’s. Een wadi is een groene greppel. Hierin kan ook het water vertraagd in de grond zakken.

 

Hoe voorkomen we zettingen door bronbemaling?
Bronbemaling is het tijdelijk verlagen van de grondwaterstand om werkzaamheden mogelijk te maken. We hebben door een gespecialiseerd bedrijf een bemalingsadvies laten maken. Hieruit blijkt dat de effecten van de bemaling op de omgeving klein zijn. Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden houden we de hoeveelheid verwijderd grondwater en het peil van het grondwater in de gaten. Als er teveel grondwater weggepompt wordt, stoppen we met bemalen.

 

Hoe gaat het met ons achterpad?
Het verhogen en herstraten van het achterpad is voor de eigenaren van het pad. Dit zijn meestal de eigenaren van de woningen. De gemeente werkt het nieuwe straatwerk aan op het straatwerk van het achterpad.

 

Kan er eenrichtingsverkeer ingevoerd worden, zodat er haaks geparkeerd kan worden of aan beide zijdes?
We voeren eenrichtingsverkeer in. Helaas levert dit niet voldoende ruimte op voor haaks parkeren of aan beide zijdes parkeren. Wel zorgt dit er voor dat we de rijbaan, de parkeerplaatsen en het trottoir weer volgens de juiste maatvoering uit kunnen voeren.

 

Kan het binnengebied een woonerf worden?
Tijdens het participatie proces is de wens voor een erf maar door een enkele bewoner uitgesproken. Hierdoor is deze wens niet verder uitgewerkt. Bij een inrichting naar een erf is het niet alleen het bord en het verkeersbesluit dat wijzigt maar hoort een gewijzigd plan. De straat wordt geheel op gelijk niveau gebracht waarbij geen onderscheidt meer wordt gemaakt tussen voetpaden en rijbanen.

 

Wat kan er gedaan worden aan het groen voor D’Blauwe Gouwe, zodat dit niet meer als dumpplaats gebruikt wordt?
De invulling van de begane grond van D’Blauwe Gouwe is nog niet bekend. Pas als dit bekend is, maken we samen met Intermaris een ontwerp van de openbare ruimte voor de flat. Natuurlijk proberen we dit zo te ontwerpen, dat dit geen dumpplek wordt.

 

Blijven de bomen staan voor D’Blauwe Gouwe? Deze bomen veroorzaken veel schaduw en belemmeren het uitzicht van de onderste laag. De wortels van de bomen veroorzaken veel schade aan het wegdek. De bomen brengen schade aan de er onderstaand geparkeerde auto's (lakschade, vallende takken door harde wind. vogelpoep boomhars).
Deze bomen kappen we.

 

Kan er gezorgd worden dat de garages toegankelijk blijven voor personenwagens?
De garages blijven voldoende toegankelijk voor personenwagens.

 

Zijn de routes naar de glas- en plasticcontainers rolstoeltoegankelijk?
De containers zijn bereikbaar via het voetpad.

 

Kunnen er meer laadpalen komen?
We plaatsen op meerdere plekken in de wijk bij haakse parkeerplaatsen laadpalen. Op sommige plekken in de buurt maken we ondergronds alles al gereed voor de toekomstige plaatsing van een laadpaal. Deze laadpalen plaatsen we als er meer elektrische voertuigen in de wijk komen en de vraag naar laadpunten stijgt.

 

Kunnen de hulpdiensten mijn huis nog bereiken als de Gouwzeestraat doodlopend wordt?
Er komt een verbinding tussen de Gouwzeestraat en de Henri Dunantstraat in de vorm van een 30 km/uur weg. Deze weg is door iedereen te gebruiken. Deze route zorgt voor een extra toegang tot dit gebied. Hierdoor kunnen de hulpdiensten uw huis bereiken via twee routes.

 

Er komen meer voertuigen in de wijk doordat er meer woningen zijn. Moeten er niet meer ontsluitingen komen?
Er is gekeken naar de toekomstige verkeersdruk bij het maken van dit ontwerp. Er zijn niet meer ontsluitingen nodig. Zoals het plan nu is, kunnen de straten de afwikkeling van het verkeer goed aan.

 

Hoe kan de Vrouwenzandstraat de enige ontsluiting zijn en tegelijkertijd een fietsstraat?
We maken een extra verbinding tussen de Gouwzeestraat en de Henri Dunantstraat in de vorm van een 30 km/ uur weg. De Vrouwenzandstraat kan als fietsstraat de afwikkeling van het verkeer prima aan. Met de tweede verbindingsroute via de Henri Dunantstraat zijn er voldoende mogelijkheden om het verkeer veilig af te wikkelen.

 

Welke visie is er om om te gaan met het steeds groter wordende wagenpark? Komt er betaald parkeren in de wijk? Komen er parkeergarages over de nieuwbouw? Komt er een verbod op het parkeren van bedrijfsauto’s?
Aan een steeds groter wagenpark per huishouden kunnen wij weinig doen. Wij houden ons bij de bouw van nieuwe woningen aan de door de raad vastgestelde parkeernormen per woning. Deze parkeernormen zijn gebaseerd op een landelijk gemiddelde en worden bepaald aan de hand van het type woning en de locatie. Voor bestaande woningen geldt de parkeernorm niet. Hier gaan we uit van de parkeerdruk in de wijk. Waar het druk is proberen wij meer parkeren te maken, waar het minder druk is kan er eventueel wat parkeren weg. Dit kan alleen als hier ruimte voor is. Het kan dus zo zijn dat deze extra parkeerplaatsen niet bij u in de straat komen, maar ergens anders in de wijk. 
In de toekomst bestaat de kans dat er betaald parkeren komt.
Bij de ontwikkelingen van nieuwe woningen kijken we altijd of het parkeren op eigen terrein kan worden opgelost. Dit kan door bijvoorbeeld een parkeergarage op of onder het gebouw te plaatsen. Als dit niet in de plannen past, kijken we of we het parkeren in de openbare ruimte kunnen oplossen. Lukt dit ook niet, dan mogen er minder woningen gebouwd worden of gaat een plan helemaal niet door.
In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is geregeld dat voertuigen die langer zijn dan 6,5 meter niet in de wijk mogen parkeren.

 

Kan er een voetpad en verblijfsruimte komen tussen de dijk en D’Blauwe Gouwe?
We wachten eerst af welke functie de begane grond van de flat krijgt. Daarna gaan we kijken naar de inrichting van de openbare ruimte rondom de flat. Hiervoor vragen we ook aan de bewoners welke wensen zij hebben.

 

Kan de groenstrook aan de oneven zijde Dr. Albert Schweitzerlaan vervallen? Hierdoor kunnen we onze elektrische auto’s niet meer laden. Daarnaast zijn we bang dat hier mensen hun hond laten poepen.
Veel bewoners geven aan dat ze graag in de Wheermolen wonen omdat dit een groene wijk is. We willen graag dat dit zo blijft. In deze groenstrook komen heesters. Er komt hier geen gras. Voor het laden van elektrische voertuigen komen laadpunten.

 

Kan de Vrouwenzandstraat een 30 km-zone worden?
De Vrouwenzandstraat is al een 30 km zone en blijft dit ook. Het wordt ook een fietsstraat. Bestuurders moeten zich aanpassen in een fietsstraat aan de fietsers. Hierdoor zal er vaak zelfs langzamer gereden worden.

 

Kunnen de parkeervakken in de Kadoelenstraat aan de lange tuinkant gemaakt worden?
Dit hebben we gedaan.

 

Kunnen de bomen in de groenstrook Roggebotstraat niet te hoog worden?
De meeste bestaande bomen blijven staan in de Dr. Albert Schweitzerlaan aan de kant van de Roggebotstraat. De exacte invulling van de grasveldjes (beplanting e.d.) Roggebotstraat/ Dr. Albert Schweitzerlaan hebben we bepaald nadat we de inbreng van de omwonenden hebben gehoord. Hier komen geen hoge bomen.

 

Hoe bereiken wij met de fiets vanuit het achterpad de rijbaan?
U kunt met uw fiets aan de hand lopen naar de Roggebotstraat of naar de Dr. Albert Schweitzerlaan. In de Dr. Albert Schweitzerlaan komen plateaus waar u met uw fiets de rijbaan op kunt.

 

Waarom eindigt het voetpad bij de Roggebotstraat aan de kant van de garages in het groen?
Aan de overkant van de straat is een doorlopend voetpad. Aan de kant van de garages komt groen om een groener straatbeeld te krijgen.

 

Waarom wordt de stoep smaller?
We zorgen dat stoepen breed genoeg zijn voor het passeren van bijvoorbeeld twee rolstoelers, scootmobiels of kinderwagens. Daarnaast willen we vanuit het klimaatbestendig maken en het efficiënt beheren van de openbare ruimte zo min mogelijk verharding in de openbare ruimte. Dit geeft meer ruimte voor groen.

 

Zijn er plannen om de uitlaatstrook op te heffen? 
Er zijn geen plannen om de uitlaatstrook op te heffen. Bij het maken van het ontwerp is er rekening gehouden met het huidige beleid. De huidige hondenuitlaatstroken zijn vastgesteld door het college. Als wijkbewoner kunt u samen met de rest van de buurt een plan maken om de situatie te veranderen. Als dit plan door de meerderheid van de buurt gesteund wordt, dan kan er voorgesteld worden aan het college om dit te wijzigen. U kunt hierbij hulp krijgen om dit op te zetten. Het is wel de vraag of een gehele opruimplicht de overlast minder maakt. De uitlaatzone wordt nu schoongemaakt. Als er opruimplicht is en mensen houden zich hier niet aan, dan blijft deze hondenpoep liggen.

 

Kan er in de hele Roggebotstraat eenrichtingsverkeer komen? 
We passen geen lange stukken eenrichtingsverkeer toe, omdat de kans dan groter is dat mensen zich er niet aan houden en tegen de richting in gaan rijden.

 

Is het in de nieuwe situatie mogelijk om een auto voor de garages te parkeren? 
Het is in de nieuwe situatie niet mogelijk om een auto voor een garage te zetten. Door het plaatsen van een auto voor een garage, blokkeert men het voetpad.

 

Wordt de groenstrook voor de Dr. Albert Schweitzerlaan geen kattentoilet? 
Er komt hier een dichte lage beplanting. Deze ligt als het ware als "tapijt' over de groenstrook. Hiernaast komen her en der wat struiken en enkele kleinere types bomen. Hierdoor is er weinig losse aarde en is de groenstrook voor katten als kattentoilet niet aantrekkelijk.

 

Is de stoep nog breed genoeg voor rolstoelers, mensen met rollators of kinderwagens? 
De stoep voor uw woning wordt 1.80 m. breed. Mensen met een rollator, rolstoel of kinderwagen hebben minimaal 1.50 m. nodig om elkaar te passeren. Er blijft dus voldoende ruimte voor hen.

 

Kunnen er minder parkeerplaatsen gebruikt worden als opstelplaats voor de rolcontainers? Zijn er wel voldoende opstelplaatsen?
We hebben de opstelplaatsen nog iets aangepast naar aanleiding van de opmerkingen van bewoners op de bewonersavond. Hierdoor worden er minder parkeerplaatsen gebruikt voor het opstellen van de containers. Het gaat nu nog om zes (i.p.v. 11) parkeerplaatsen, verspreid over de gehele straat. Er zijn voldoende containeropstelplaatsen.

 

Komt er een vrijliggend fietspad in de Dr. Albert Schweitzerlaan? 
In dit gedeelte van de Dr. Albert Schweitzerlaan komt geen vrijliggend fietspad. Dit is een 30 km-zone. Hier passen we geen vrijliggende fietspaden toe.

 

Hoe kan het dat de rijbaan in de Zuiderzeestraat, de Kadoelenstraat en de Roggebotstraat 4-18 smaller wordt na het instellen van éénrichtingsverkeer? Er kan nu maar net een auto door.
De huidige rijbaan is breder, maar hier wordt op geparkeerd. In de praktijk is de rijbaan smaller vanwege de geparkeerde auto’s. De huidige rijbaan is ongeveer 5 meter breed. Naast een auto blijft 2,5 tot 3 meter ruimte over. De nieuwe rijbaan met eenrichtingsverkeer is 4 meter breed. Dit is smaller dan de huidige rijbaan, maar in de praktijk breder dan de 2,5 tot 3 meter naast de geparkeerde auto's. Er wordt tenslotte nu niet meer op de rijbaan geparkeerd maar in de parkeervakken.

 

Kunnen de drempels in de Kadoelenstraat, Zuiderzeestraat en de Roggebotstraat 4-18 vervangen worden door een plateau?
We passen geen plateaus toe in de Kadoelenstraat, Zuiderzeestraat en de Roggebotstraat 4-18. Als we plateaus toepassen, kunnen we minder parkeerplaatsen maken. Er komen prefab drempels. Prefab drempels geven minder trillingen en geluid dan bestrate drempels of plateaus en remmen beter de snelheid.

 

Hoeven we minder belasting te betalen omdat de riolering gescheiden wordt?
Voor de kosten van de rioolwaterzuivering betaalt u waterschapsbelasting aan het HHNK. Door meer gescheiden rioolstelsels aan te leggen heeft het HHNK minder kosten. Dit wordt ook meegenomen in de hoogte van de waterschapsbelasting, maar niet een op een, omdat de hoogte van de waterschapsbelasting ook afhankelijk is van andere factoren.

 

Het voetpad naar de woning Roggebotstraat 79-89 en 101-111 van de Roggebotstraat lijkt versmald bij het groenvak. Wat is de minimale breedte van dit pad, blijft deze nog toegankelijk voor levering van grote producten op bv pallets en tijdens verbouwingen?
De breedte van de stoep wordt op het smalste gedeelte 1.50 m breed. Verderop is de stoep 2.40 m breed.

 

Ik mis de openbare verlichting in het ontwerp.
De openbare verlichting hebben we in het definitieve ontwerp ingepast.

 

Kan de richting van het eenrichtingsverkeer in de Zuiderzeestraat omgedraaid worden?
In het ontwerp is  de rijrichting in de Zuiderzeestraat omgedraaid.

 

Komt er een mogelijkheid om een leiding van de voortuin naar de parkeerplaatsen te leggen voor het opladen van elektrische auto’s?
Wij leggen geen ondergrondse kabelgoten aan. De gemeente hanteert een gedoog beleid waarbij u over het voetpad (dus niet over de rijbaan of fietspad) een kabel mag plaatsen om uw voertuig vanuit huis op te laden. Deze kabel moet u zelf af schermen zodat voetgangers niet ten val komen. Als bewoner bent u zelf aansprakelijk voor schade/ letsel als u een kabel over het voetpad legt.

 

Kan er een verbod komen voor parkeren buiten de vakken zodat de hulpdiensten er altijd langs kunnen?
Er komt een parkeerverbod bij de verbinding tussen de Gouwzeestraat en de Henri Dunantstraat. Een parkeerverbod is verder niet nodig. De nood- en hulpdiensten kunnen altijd via twee kanten aanrijden.