Ontwerp Botterstraat 2-26G (even)
Op deze pagina leest u meer over het ontwerp van de Botterstraat nummer 2 tot en met 26G (even).
Belangrijkste punten
- Fietsstraat
- 20 parkeerplaatsen in plaats van 16
- Groen bij waterkant blijft behouden
Het ontwerp
- De Botterstraat 2-26G (even) richten we in als fietsstraat. Er fietsen hier veel jongeren van en naar school. Er komt hier rood asfalt. De maximum snelheid is 30 km per uur. De auto is er te gast. De randen van de weg zijn van een ander materiaal waardoor de fietser meer naar het midden van de weg wordt geleid. Dat maakt het lastiger voor auto’s om in te halen. Hierdoor neemt de snelheid af. Het verkeer op de fietsstraat heeft ook voorrang. Dat zorgt ervoor dat je er fijn en veilig kunt fietsen.
- Naast de Henri Dunantstraat 33 komen aan de kant van het water 4 langsparkeerplaatsen.
- Voor de Botterstraat 2-22 (even) komen 11 langsparkeerplaatsen aan de kant van de woningen. Door de parkeerplaatsen te laten verspringen ontstaat er een slinger/ knik in de rijbaan waardoor de snelheid van het verkeer wordt geremd. Voor de nummers 4 en 8 komen aan de overkant van de rijbaan bij het groen opstelplaatsen voor de rolcontainers.
- Voor de garages Botterstraat 26 A t/m G komen aan de kant van het water 5 langsparkeervakken. Ook hier verspringt de weg hierdoor weer en ontstaat er een slinger/ knik in de rijbaan waardoor de snelheid van het verkeer wordt geremd. De bestrating voor de garages in de Botterstraat voeren we uit in waterdoorlatende bestrating. Dit is een open bestrating met daartussen een klavermengsel. Naast de garage Botterstraat 26G komt een groenvak met daarin een nieuwe boom.
- De bomen in de groenstrook langs het water blijven in principe staan. Op de plekken waar langsparkeerplaatsen naast de bomen komen, doen we onderzoek of de boomwortels niet te veel beschadigen. Als het kan, blijven alle bomen staan. Als er bomen gekapt moeten worden, dan planten we vervangende bomen. Nabij de nummers 2 en 18 komen er zitbankjes in het groen.
- Langs de woningen komt een voetpad van 1.80 meter breed. Dit is iets smaller dan het huidige voetpad.