Banner Banner

Antwoorden op de gestelde vragen (Ontwerp inrichting Henri Dunantstraat)

Antwoorden op de gestelde vragen


 

Waarom komt er een vrijliggend fietspad?

Langs een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/uur leggen we normaal gesproken vrijliggende fietspaden aan. Dit omdat het snelheidsverschil tussen fietsers en auto’s te groot is op dit soort wegen.

 

Wat is een CROW-richtlijn?

De CROW is een kennisinstituut voor infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer en werk en veiligheid. Zij geven richtlijnen uit waarmee de openbare verkeersruimte kan worden ingericht. Doordat alle wegbeheerders in Nederland deze richtlijn opvolgen, ontstaat er voor verkeersdeelnemers een eenduidig en herkenbaar beeld. Als voorbeeld: een automobilist zal een 30 km straat in heel Nederland herkennen door de vorm en inrichting.


 

Kan het fietspad naast de parkeervakken komen? Het fietspad naast het voetpad creëert een onveilige situatie voor kinderen. Daarnaast moeten de hondeneigenaren over het fietspad lopen om hun hond uit te laten. Ook komen de fietsers erg dicht langs de woningen.

Het fietspad ligt in het aangepast ontwerp niet meer naast het voetpad, maar naast de parkeervakken. Tussen het fietspad en de parkeervakken komt een uitstapstrook van circa 1 meter om veilig uit te stappen.


 

Kan er een tweezijdig fietspad komen aan de kant van de school?

Dit hebben we onderzocht. Vanuit het gemeentelijke verkeersteam is hier negatief op geadviseerd vanwege de verkeersveiligheid. Er gebeuren meer ongelukken bij tweezijdige fietspaden omdat de automobilisten bij het kruizen van het fietspad geen fietsers van twee kanten verwachten.


 

Kan de groenstrook in de Hannie Schaftstraat op de bestaande locatie komen of kan er een groenstrook aan beide zijdes van de straat komen?

De groenstrook komt op de bestaande locatie. Er kan geen groenstrook komen aan beide zijdes van de straat. De groenstroken zijn dan te smal om bomen te planten. De ondergrondse ruimte moest net zo groot zijn als de kroon van de boom.


 

Kan er een 30 km-zone komen of kunnen er snelheidsremmende maatregelen komen?

Dit kan niet. Dit is een 50km weg en deze route maakt onderdeel uit van een busroute. De reistijd wordt langer door een 30 km-zone en dit komt niet overeen met de afspraken die de busmaatschappij heeft gemaakt met de gemeente. Snelheidsremmende maatregelen zijn volgens deze afspraken ook niet toegestaan. Dit vanwege de arbeidsomstandigheden van de chauffeurs en het comfort van de busreizigers.


 

Kan de buslijn of een van de bushaltes vervallen?

De buslijn of de bushaltes kunnen niet vervallen. Hierdoor wordt de loopafstand tussen bepaalde delen van de wijk en de dichtstbijzijnde bushalte te groot. De bushalte Hannie Schaftstraat, die nu in de Albert Schweitzerlaan is, verplaatst naar de Hannie Schaftstraat. Hierdoor verbetert de verkeersveiligheid bij de bocht in de Dr. Albert Schweitzerlaan/ Hannie Schaftstraat en nabij de school.


 

Wat doen we tegen het afsnijden van de bochten door de bussen?

We maken de bocht ruimer en we plaatsen schampblokken in de bocht. Hierdoor kunnen bussen de bocht niet meer snijden.


 

Waar kunnen we onze rolcontainers neerzetten op de inzameldagen?

De plekken voor de rolcontainers zijn aangegeven op het definitieve ontwerp.


 

Kan er trillingsvrij asfalt komen? Kan de schoolmarkering niet te hoog worden i.v.m. overlast trillingen en geluid?

De hedendaagse asfaltmengsels geven weinig geluidsoverlast. Er hoeven hiervoor geen speciale mengsels meer gebruikt te worden. We passen een markering toe, die niet te dik op het asfalt ligt.


 

Kunnen er meer parkeerplaatsen komen? Er zijn nu al te weinig parkeerplaatsen.

We plaatsen parkeerplaatsen waar dit kan. Niet overal kan dit, bijvoorbeeld omdat we ook een veilige oversteekplaats willen maken voor de schoolkinderen. In de omliggende straten proberen we extra parkeerplaatsen toe te voegen. Dit betekent dat er niet overal voor de deur geparkeerd kan worden.


 

Kan er schuin parkeren komen?

Langs een 50 km weg mogen eigenlijk alleen langs parkeerplaatsen worden geplaatst. Dit vanwege de verkeersveiligheid. Bij langsparkeren heeft men bij het uitparkeren veel meer zicht op naderend verkeer. Daar waar al schuin parkeren ligt kunnen wij niet zomaar overstappen op langs parkeren omdat hiermee parkeerplaatsen verloren gaan. Wij zullen dan eerst voldoende parkeerplaatsen elders moeten aanbrengen waarna het schuin parkeren kan worden opgeheven.

 

Wat is de parkeernorm?

Voor nieuw te bouwen woningen staat de parkeernorm vermeld in de Parkeernormennota van de gemeente Purmerend. Deze verschilt per type woning. Voor de wijk Wheermolen ligt deze gemiddeld tussen de 1,2 en 1,7 parkeerplaats per woning. Voor bestaande woningen geldt de parkeernorm niet. Hier gaan we uit van de parkeerdruk in de wijk. Waar het druk, is proberen wij meer parkeren te maken, waar het minder druk is kan er eventueel wat parkeren weg. Dit kan alleen als hier ruimte voor is.


 

Kunnen er grastegels komen in de parkeervakken?

Bij het aanleggen van grastegels in een woonwijk met veel parkeerdruk slaat het gras niet goed aan. Doordat er bijna altijd een auto op de parkeerplaats staat, krijgt het gras te weinig licht en water. We passen daarom geen grastegels toe in de parkeervakken.


 

Waarom is de Hannie Schaftstraat geen fietsstraat?

Er staat in de ontwikkelvisie dat de Hannie Schaftstraat een fietsstraat wordt. Het klopt niet dat de gehele Hannie Schaftstraat een fietsstraat wordt. Dat kan niet door de busroute. Alleen voor het gedeelte van de Hannie Schaftstraat tussen de Dr. Albert Schweitzerlaan en de Wheredijk zijn er plannen voor een fietsstraat. Of deze fietsstraat er werkelijk komt is nog niet duidelijk. Wel wordt het gedeelte van de Hannie Schaftstraat waar de bus rijdt veiliger voor fietsers door de aanleg van vrijliggende fietspaden.


 

Ik kan niet meer elektrisch laden vanuit mijn huis door de aanleg van een vrijliggend fietspad. Kan er een goot onder het fietspad door worden gelegd?

We leggen geen goten aan onder het fietspad.


 

Kan er wat gedaan worden aan het parkeren van de medewerkers van de school in de straat?

Er is een gesprek met de directrice van de school geweest. Zij geeft aan dat de meeste medewerkers met de fiets komen. De medewerkers die met de auto komen parkeren meestal bij de lage flat Hannie Schaftstraat.


 

Kan de fietsoversteek in de Hannie Schaftstraat bij de brug veiliger gemaakt worden? Hier maken veel scholieren gebruik van.

Deze oversteek wordt veiliger. We brengen een verspringing aan. Hierdoor moeten fietsers afremmen voordat zij oversteken.


 

Hoe voorkomen we parkeren op de stoep bij de oversteekplaats?

Door de verhoogde banden en de groenvakken naast de weg bij de oversteekplaats verwachten we niet dat hier naast de weg illegaal geparkeerd wordt.


 

Wordt de stoep verhoogd met nieuwe tegels?

Ja


 

Hoe gaat het met ons achterpad?

Het verhogen en herstraten van het achterpad is voor de eigenaren van het pad. Dit zijn meestal de eigenaren van de woningen. De gemeente heelt het nieuwe straatwerk wel aan op het straatwerk van het achterpad.


 

Kunnen er extra paden komen naar de auto’s?

Er komen extra paden. Deze brengen we aan in halfverharding.


 

Waarom komen er middengeleiders en een oversteekplaats bij de Dr. Albert Schweitzerlaan 39/41?

Dit is om te zorgen dat schoolgaande kinderen zo veilig mogelijk kunnen oversteken. Door de middengeleider kan de oversteek veiliger en in twee fasen worden gemaakt. Veel kinderen in de buurt lopen al jong zelfstandig naar school. Uit onderzoek blijkt dat kinderen vanaf 10 jaar pas uit hun ooghoeken kunnen zien. Tot 8 à 9 jaar zien kinderen geen gevaar aankomen.


 

Kunnen de lichtmasten verplaatst worden naar de rijbaan?

De lichtmasten komen in het voetpad. De definitieve plekken moeten we nog bepalen.


 

Is het verkeersonderzoek uit 2019 nog representatief?

Het onderzoek is uitgevoerd voor de coronapandemie. Inmiddels werken mensen vaker thuis en zijn er extra auto’s aangeschaft voor het vermijden van het openbaar vervoer. Dit wijzigt alleen ook weer. Er gaan steeds meer mensen naar kantoor en met de huidige brandstof- en levensonderhoudskosten is de kans groot dat mensen de extra aangeschafte auto weer gaan verkopen.


 

Waarom moeten de parkeerplaatsen groter worden?

Voertuigen worden door de jaren heen steeds groter. De parkeervakken groeien daarin mee. De maatvoering hiervoor staat vermeld in de richtlijnen vanuit het CROW.


 

Kan de weg verzakken bij de toepassing van Wavicore?

Nee.


 

Kan er tussen de school en de flat van 3 hoog een oprit komen Zo worden deze parkeerplekken makkelijker toegankelijk voor zowel ouders die hun kinderen naar school brengen/halen als de bewoners van de flat zelf.

We onderzoeken dit.


 

Waarom wordt de stoep smaller?

We zorgen dat stoepen breed genoeg zijn voor het passeren van bijvoorbeeld twee rolstoelers, scootmobiels of kinderwagens. Daarnaast willen we vanuit het klimaatbestendig maken en het efficiënt beheren van de openbare ruimte zo min mogelijk verharding in de openbare ruimte. Dit geeft meer ruimte voor groen.


 

Waarom worden de bomen gekapt?

We moeten veel bomen kappen omdat we bij de werkzaamheden de wortels beschadigen. Hierdoor gaan de bomen binnen enkele jaren dood.


 

Kan de speelplaats bij de Bazuinstraat 16 ingericht worden als parkeerplaats?

Er wordt gekeken naar het eventueel toevoegen van parkeerplaatsen aan de parkeerplaats bij het speelplaatje Bazuinstraat. De speelplaats zal niet vervallen. De samenstelling van de bewoners kan in de loop van de tijd weer veranderen, waardoor er weer behoefte is aan een speelplaats. Als er hier iets gaat veranderen, stemmen we dit uiteraard af met de omwonenden.


 

Kan er een Kiss&Ride gemaakt worden voor de school in de Luitstraat?

Hier kijken we naar als we het ontwerp maken voor de Luitstraat en omgeving.

Toevoegingen na bewonersavond 26 oktober


 

Kan de bushalte bij de Dr. Albert Schweitzerlaan 85-91 terug naar de huidige plek? En kan de abri weer voor de steeg komen?

Dit hebben we aangepast in het ontwerp.


 

Kan er een fietssluis komen?

Wij plaatsen geen fietssluizen op voetpaden. Bij het plaatsen van fietssluizen moeten we rekening houden met mensen in een scootmobiel of een rolstoel en mensen met een kinderwagen of rollator. Hierdoor komen de sluishekken op een dusdanige afstand, dat de sluis fietsers ook niet tegen houdt.


 

Kunnen er extra parkeerplaatsen komen bij de Dr. Albert Schweitzerlaan 25-39?

We maken twee extra parkeerplaatsen. Er komen nu 8 parkeerplaatsen voor deze woningen terug. Dit kunnen we doen doordat we de middengeleider korter maken. Hierdoor wordt de snelheid van het verkeer ook meer geremd.


 

Kunnen er op de plekken waar de vuilcontainers staan bij de kruising Dr. Albert Schweitzerlaan/ Luitstraat extra parkeerplekken komen met een bord wanneer er hier niet geparkeerd mag worden?

We maken hier geen parkeerplekken. Geparkeerde auto’s blokkeren het zicht op het verkeer. Je wilt hier zicht houden op het verkeer voor de fietsoversteekplaats.


 

Kan er een zebrapad komen bij de oversteekplaats voor de school?

Zebrapaden zorgen voor schijnveiligheid. Voetgangers denken dat zij voorrang krijgen. Helaas blijkt dat automobilisten vaak niet stoppen voor een zebrapad. Daarom leggen wij in Purmerend zo min mogelijk zebrapaden aan. Een oversteek in twee gedeeltes waarbij de voetganger geen voorrang heeft is veiliger. Deze leggen we dan ook aan.


 

Kan de bushalte voor de Hannie Schaftstraat 20-34 verplaatst worden naar de Hannie Schaftstraat 4-10? Tegenover de bushalte aan de noordzijde.

Dit hebben we aangepast in het ontwerp.


 

Zijn er plannen om de uitlaatstrook op te heffen?

Er zijn geen plannen om de uitlaatstrook op te heffen. Bij het maken van het ontwerp is er rekening gehouden met het huidige beleid. De huidige hondenuitlaatstroken zijn vastgesteld door het college.
Als wijkbewoner kunt u samen met de rest van de buurt een plan maken om de situatie te veranderen. Als dit plan door de meerderheid van de buurt gesteund wordt, dan kan er voorgesteld worden aan het college om dit te wijzigen. U kunt hierin hulp krijgen om dit op te zetten.

 
Het is wel de vraag of een gehele opruimplicht de overlast minder maakt. De uitlaatzone wordt nu schoongemaakt. Als er opruimplicht is en mensen houden zich hier niet aan, dan blijft deze hondenpoep liggen.